Flatcoated

Av Erica - 29 januari 2016 13:54

Säg den som inte lär sig av sina misstag! Ställde klockan och tog mig ner på stranden till 09:00 och ett pass Bodybalance. Lika stel i Thailand som i Sverige men miljön är oslagbar.

Tillbaka på hotellrummet skulle man kunna tro att alla vaknat. Icket. Alla sov som stenar.

Efter ett par timmar vid poolen tog vi en taxi in till Khao Lak. Isak ville titta på minnena efter tsunamin.

Detta är ca 1,5 km från havet och här landade en polisbåt.

Vi gick även in på museet, många filmer och en fruktansvärd katastrof som totalt ödelade stora delar av kustremsan inte bara i Thailand utan även Sri lanka, Somalia och fler länder drabbades hårt.

Dagen avslutades med middag på stranden efter en taxi tillbaka till hotellet.

[Bild]

Av Erica - 28 januari 2016 13:53

Planen var att kliva upp och vara med på BodyBalance på stranden vid 09:00.

Ingen vaknade före 10:00... Trötta?japp!

Snabbfrukost som vanligt ett stort utbud men ganska lite som vi äter till frukost. Nudlar nja... Juice fanns i mängder av alla färger och sorter men på tok för söt för mig.

Bäst: kock som gör omelett med exakt vad du vill på beställning. Stående val för mig.

Efter frukost tog vi på oss badkläder och gick längs stranden, badade, köpte sandleksaker, letade snäckor, strosade stannade och köpte dricka. Mycket trevligt och tiden flög förbi.

Bygga sandslott i sanden och dekorera med snäckor är kul.

Milslång sandstrand. Man behöver inte trängas precis.

Längs stranden finns gott om små trevliga resturanger med bra mat till halva priset mot hotellet.

Efter vi lekt klart på stranden gick vi upp på hotellet och tog en taxi in till Khao Lak själva byn. Måndag,onsdag och lördag är det marknad.

Vi gick länge på marknaden och kollade kläder, badprylar, mat (ätbar och mindre ätbar - tänk friterade larver mm).

Skönt att solen är på väg ner så det blev lite mer lagom temperatur!

Middagen åt vi också på marknaden. Grym mat. Spett med vad man ville och billigt! Vi åt kycklingspett, räkor, potatis, majskolvar och inget var kvar inte ens vår mest kräsne son klagade.

När marknaden slutade vid 19:00 var vi lika slut så taxi tillbaka och tack och godnatt var vad som gällde.

Av Erica - 26 januari 2016 11:43

Vi hade betalat extra för mer benutrymme. Våga vägra sardinburk! Lätt värt det. Lounge innan flyget avgick där vi kunde ta det lugnt och fika samt ladda plattorna. På planet ingick allt inklusive chips/godis och all dryck. Mkt bekvämt och maten var godkänd (inte ofta det händer på ett plan).

På planet var barnen fantastiskt duktiga. Flygtiderna var allt annat än optimala ur sömnsynpunkt 12:40-23:10 svensk tid. Som jag gissat somnade endast Elias. Vi andra var vackert vakna och spelade surfplatta såg film (Kingsmen riktigt bra! Rekommenderas!) åt och tog det allmänt lugnt.

Isak gjorde tappra försök att somna men det gick inte.

Väl framme var vi först av planet. Men vad hjälpte det när immigration var full av ANDRA plan som också anlänt 05:10 thai-tid?

Varmt kvavt och en mkt ledsen & trött Elias. Urk. Väl igenom hade bagaget anlänt och vi kunde gå till bussen. Tyvärr en snålgroda då vi ska byta hotell om en vecka och transfer X3 blev billigast m buss. Men det var inte värt det. Innan alla kommit på bussen var kl 07:00 och sen var det mjölkturen till Khao lak med fem stopp och vårt var det sista..., både jag och Isak blev klart åksjuka.

Tyvärr när vi kom vid 09:00 (03:00 svensk tid) hade vi ännu inget hotellrum (internationella hotellregler m incheckningen). Tre timmar utan rum varmt och flygplanskläder på. Vi bytte till badkläder på toaletten och badade bort tummarna men vi var hyfsat trötta så när rummet var färdigt åt vi lunch och sov två-tre timmar för att orka.

En pool-vända till körde jag och Elias innan det var kväll. Isak är hostig och fick ta det lugnt.

[Bild]

Utsikten från vår balkong!

Ikväll blir det resturang längs stranden med supergod thaimat och Charly och Cocco-show på hotellet (två clowner).

Av Erica - 25 januari 2016 09:05

Som sagt för att slippa stress valde vi att fara ner en dag i förväg. Vi valde att bo på Radisson Blu Arlandia. Ett perfekt hotell för barnfamiljen. Ett litet men hyfsat utrustat gym som jag var i både söndagkväll och måndagmorgon. (Mkt stillasittande blir det med långresor).

Ett lekrum vid restaurangen men för långt bort för att ha koll med mindre barn men inga problem med Isak och Elias.

Suverän frukostbuffé med allt pojkarna kunde önska sig. Isak och Elias åt den härliga kombinationen pannkaka, äggröra, bacon och prinskorv.

Jag passade på att äta fil. Lär dröja till nästa gång... ?

Efter tidig uppstigning för att motionera mig själv med ett gympass så sitter jag nu vid poolkanten och vaktar badande barn som får göra sig av med så mycket rörelseenergi som möjligt innan vi kliver på planet.

Hotellet ligger precis bredvid långtidsparkeringen Alfa så det är enkelt att ta sig till Arlanda med gratis buss.

Perfekt förmiddag istället för att flyga ner och oroa sig för förseningar mm.

Av Erica - 24 januari 2016 15:40

Efter förra årets flygstrejk i samband med vår resa till London, tog vi det säkra för det osäkra och valde att åka ner en dag innan flyget till Thailand ska lätta från Arlanda.

Det var nog tur för ingen enkel resa som inte SJ kan strula till!

Vi tog tåget ner till Arlanda enkelt, billigt smidigt med att kliva ut direkt i Skycity. Japp. Så hade det kunnat bli om inte tåget hade fått elfel och stående mellan Söderhamn och Gävle... Efter en lång väntan bestämdes det att tåget skulle backa tillbaka till Söderhamn där en del fick åka buss till Stockholm medan alla som skulle till Arlanda fick vänta på nästa tåg en timme senare.

Så en kvart efter vi borde varit framme klev vi på ett nu överfullt X2000 och fick plats i en TYST kupé med "ärbaratyst-när jag sover" Elias!!! Tjoho!

Positivt. Resan blev genast 50% billigare då vi kommer vara mer än 120 minuter försenade när vi kommer fram.

Negativt. Elias var less vid 12:00 på att åka tåg tre timmar extra var inte vad vi behövde alls.

Av Erica - 31 december 2012 17:18

Isak har köpt Blixten-dricka! Jag har för avsikt att dricka ur flaskan till vänster. För visst borde rött vin hålla en vecka även om flaskan varit öppen?

Menyn för kvällen blev lite modifierad då gästerna insjuknade men vi kör på  vb-paj m romröra, oxfilé och klyftpotatis samt barnens favoritefterätt: marängsviss.

Sen har vi hyrt film, modig och Madagaskar 3 till Isak samt rock of ages och expandables 2 till oss vuxna. Lite god dryck och godis plus chips finns också så det här blir en fin kväll ändå. Imorgon startar nytt år med nya utmaningar och mål vilket jag ska sammanfatta i ett eget inlägg senare!

Gott Nytt År alla fina vänner!

Av Erica - 27 december 2012 16:24

Har fått en heldag på Spa av kära maken (i tid då) via jobbet får man provträna på olika gym i Umeå så jag och Lina "provtränar" på Iksu Spa idag! Passade på att boka in massage samtidigt som en julklapp till mig själv så God Jul Erica du har varit hyfsat snäll i år...

Började med löpband dock gjorde ett test för att se hur fort jag orkar springa fem km i dagsläget och ca 27-28 minuter tar det mig! Att jämföra med för ett år sen då jag sprang på 36 minuter om jag minns rätt!

Sen har jag badat, solat i ljusrummet ätit sen lunch och nu väntar jag på att få massage! 25 minuter aromamassage ska bli ljuvligt.

Ikväll kommer dessutom Lena och lille Sander förbi för att umgås en mkt trevlig dag helt enkelt.

Av Erica - 27 december 2012 16:23

9/9 Umemilen 10 km:1,03,56

Mål med min löpning 2012

Löpning:

1. Gå ner till viktmål 2 så jag kan börja springa utan vara rädd för benhinnor mm.

2. Springa blodomloppet 5 km i slutet på maj under 30 minuter.

3.  Springa Nydala runt utan att stanna och under timmen.

4. Springa milen under timmen.